Hyppykurssit

Miten pääsen hyppäämään laskuvarjolla ihan itse?

Laskuvarjohyppyura alkaa muutaman illan mittaisella alkeiskurssilla, joka huipentuu ensimmäiseen laskuvarjohyppyyn kurssin päätteeksi. Laskuvarjohyppäämisestä saa hienon harrastuksen vuosiksi eteenpäin. Oppilaana etenet yksinkertaisesta pakkolaukaisuhypystä vaativampiin suorituksiin, kuten käännöksiin, voltteihin ja ryhmähyppyihin muiden hyppääjien kanssa. Oppilashyppyjen jälkeen voit hakea ilmailuliitolta itsenäisen laskuvarjohyppääjän lisenssiä.

Turussa koulutetaan oppilaita Suomen Ilmailuliiton laatimien koulutusohjelmien ja ohjeiden mukaisesti. Koulutusmuotona on PL eli pakkolaukaisukurssi.

Pakkolaukaisukurssi

PL-kurssi alkaa arki-iltaisin järjestettävällä teoriaosuudella. Teoriaa opiskellaan kolmena-neljänä päivänä ja kurssilla painotetaan käytännön harjoituksia mm. varjon ohjaamisen, laskeutumisen ja varavarjon käytön osalta. Kurssin lopussa suoritetaan teoriakoe ja kokeen hyväksytysti suorittamalla saat luvan hypätä ensimmäisen itsenäisen laskuvarjohypyn. Tandemia ei siis hypätä, vaan pääset heti hyppäämään yksin! Kurssi huipentuu lauantaina, jolloin sinulle myönnetään alkeisoppilaan kelpoisuus ja pääset ensimmäiselle hypylle. Mukanasi lentokoneeseen tulee hyppymestari ja kolme kurssikaveria. Koneella noustaan kilometrin korkeuteen ja kun lennonjohto antaa hyppyluvan, on aika avata ovi. Vuorollasi siirryt ovelle hyppyvalmiuteen ja odotat kouluttajan merkkiä. Koneesta irtautumisen jälkeen vapaata pudotusta alkaa heti hidastaa pakkolaukaisuhihnan avaama varjo. Maisemat ovat huikeat, mutta on aika keskittyä varjon ohjaamiseen. Maassa tähystävä radiokouluttaja antaa sinulle ohjeita radion välityksellä, jotta löydät varmasti laskeutumisalueelle. Ensimmäisen hypyn tunnetta ei voita mikään.

Kurssin jälkeen

Kurssin jälkeen hyppyura jatkuu alkeisoppilaana. Voit saapua kerholle milloin vain ja hypätä juuri niin paljon kuin sinulle sopii. Seuraavan hypyn teoriakoulutus käydään aina edellisen jälkeen. Alkeiskoulutuksessa opetellaan perusteet. Ohjelmassa on ensin kuusi pakkolaukaisuhyppyä, joista kolmella viimeisellä harjoitellaan varjon avaamista harjoituskahvalla, mutta pakkolaukaisuhihna on kuitenkin edelleen mukana varmistamassa. Kun varjon avaaminen sujuu, pääset hyppäämään ensimmäisen itseaukaisuhypyn, jossa vapaata pudotusta kertyy kolme sekuntia ennen kuin varjo avataan ensimmäistä kertaa täysin itse. Tämän jälkeen hypätään 5 ja 10 sekunnin vapaapudotushypyt ja totutellaan ilmavirtaan. Kymmenen sekunnin kohdalla vauhti on kiihtynyt jo täyteen vapaapudotusnopeuteen, eli noin 200 kilometriin tunnissa. Jokaisen oppilaan kannattaa jatkaa suorituksia ainakin tähän hyppyyn asti, jotta pääsee kokemaan vapaan pudotuksen sanoinkuvaamattoman elämyksen! Alkeiskoulutuksen päätteeksi osaat lähteä lentokoneesta suorassa ja pysyä oikeassa asennossa varjon itsenäiseen avaamiseen asti. Tämän jälkeen saat eteesi uuden teoriakokeen ja siirryt kohti peruskoulutusta.

Peruskoulutuksessa pääset harjoittelemaan itsenäistä hyppäämistä. Koulutusvaihe alkaa erilaisilla uloshyppytyyleillä ja suoritusten yhteydessä harjoitellaan myös oikean hyppypaikan löytämistä koneen ovella. Uloshyppytyylien jälkeen siirrytään jo korkeammalle, eli kolmeen kilometriin asti ja harjoitellaan vapaan pudotuksen perustaitoja. Näihin kuuluu kääntyminen, liikkuminen ja eri asennot, kuten selällään lentäminen ja volttien tekeminen. Vapaa pudotus ei oikeastaan ole putoamista, vaan lentämistä. Peruskoulutuksen jälkeen suoritetaan taas uusi teoriakoe, jonka jälkeen alkaa viimeinen koulutusvaihe, eli jatkokoulutus.

Jatkokoulutuksessa olet itsenäinen oppilas. Itsenäinen oppilas osaa toimia koneessa ilman kouluttajaa ja hän tuntee varusteensa, eli kouluttajan ei tarvitse olla aina mukana. Kouluttaja kuitenkin tarkastaa varusteesi ennen lentokoneelle menoa ja hän valvoo suoritusta maasta käsin. Jatkokoulutukseen kuuluu erityisesti ryhmähyppäämistä, eli erilaisten kuvioiden tekemistä taivaalla yhdessä kouluttajan kanssa, mutta mukaan mahtuu myös vapaavalintaisia suorituksia.

Jatkokoulutuksen viimeisenä suorituksena on kaikkein vaativin hyppy, koehyppy. Koehypyllä astut täysin itsenäisen hyppääjän rooliin. Suunnittelet hypyn, ohjeistat kouluttajaa ja muita koneessa olevia hyppääjiä. Kouluttaja valvoo suorituksen. Onnistuneen koehypyn jälkeen saat hakea ilmailuliitolta itsenäisen laskuvarjohyppääjän lisenssin, joka oikeuttaa hyppäämään itsenäisti Suomessa ja muualla maailmassa ja voit myös hankkia oman laskuvarjon. Oletko valmis haasteeseen? Tule ottamaan selvää! Maailman parhaan harrastuksen pääset aloittamaan kurssi-ilmoittautumisen kautta.

Miten kurssille pääsee?

Tutustu ensin yleisimmin kysyttyihin kysymyksiin kysymykset ja vastaukset -osiosta. lmoittautumaan pääset kurssiaikataulujen yhteydessä.

Nähdään kerholla!